V 27 (v 26+0)

Fredag o ny gravidvecka! Hela 26 veckor e färdig bakta.. Älsklingen tycker jag ska höja upp värmen så det ska gå lite fortare.. Önskar ibland att man kunde.. Lite otåligt här hemma som sagt..

Nu har jag fått vara bra i en o en halv vecka.. Nästan så jag inte vågra skriva det här, för varje gång jag gjort det så har jag fått ont.. peppar peppar..

Igår var jag hos sjukgymnasten igen. Va dock bara där o vände typ. Fick en tid till vattengympa nästa vecka o lite övningar för höften (för foglossningar)... 

I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1000 gr. Huvudets omkrets är 26 cm.

Hårstråna på huvudet är fortfarande små, tunna och bleka utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. De är ofta bara någon millimeter långa.

Barnet kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus. Vid en klinisk undersökning med amnioskop (ett rör som man via kvinnans slida för in genom livmoderhalsen upp till fosterhinnorna) ser man att barnet försöker skydda sina ögon från instrumentets ljuskälla genom att vända sig bort eller sätta sina händer för ögonen. Man ser också att hjärtfrekvensen ökar som tecken på stress när fostret utsätts för ljusstimuli. (källa: growingpeople.se)

 


Kommentarer
Postat av: Angela

Jag håller med Daniel =)

Love you!!!! Pöss

2011-06-17 @ 10:41:42
URL: http://angelasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0