TENS-apparat..

Va tidigare idag o hämtade ut min TENS-apparat som jag fått utskriven av min sjukgymnasten för mina ryggsmärtor.. Prio ett ska vara att använda den nästa gång jag får kramper för att se om den kan lindra.. jag tvivlar på det men e villig att försöka.. Om inte annat kanske den funkar på mina "mindre" smärtor.. känner av samma idag som igår.. jag kan även ha den på höften för foglossningarna..





Hur fungerar en muskelstimulator? En kort förklaring är att vi genom stimulering av den specifika muskelns motoriska nerv når det område vi vill komma åt. Djup eller ytlig muskulatur spelar mindre roll. Träffar du muskelns nerv så kan du faktiskt rekrytera samtliga muskelceller samtidigt om du så vill – vilket ger en mycket bra träningseffekt!

En muskelstimulators fyra viktigaste effekter är:

1. Ökad lokal cirkulation: Ger upp till fyra gånger ökad genomblödning jämfört med vila = återhämtning.

2. Smärtlindring (TENS): Ger för det mesta lindring vid både akut och kronisk smärta.

3. Muskelavslappning: Kan effektivt sänka muskeltonus (förhöjd efter aktivitet) som kramper m.m. Dessa effekter får du i ett och samma program, nämligen: ACTIV RECOVERY = AKTIV ÅTERHÄMTNING, programmet är 24 min långt (du hittar det i kategori SPORT).

4. Träning av lokal muskulatur: Du kan använda stimulatorn till att på ett mycket säkert och effektivt sätt träna upp lokal muskulatur.(Källa:cefar.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0