Var är min kitchenaid????

Det här e rena träningspasset. Risk för träningsvärk i armen imorn..

Men sådär, Morotsbrödet verkade gå som det skulle trots allt.. Förutom att jag glömde köpa mjölk o solrosfrön när jag va o handlade, (för att jag va säker på att jag hade det) , som jag kom på när jag skulle sätta igång. Så det fick bli en liten avstickare.. När jag väl kom hem slog jag ut hälften av mjölken över hela spisen o lite bakom oxå..  Men nu återstår bara att få känna hur dem smakar.. Ser väldigt goda ut o doftar underbart iaf..



Nu har jag sista bröden på jäsning.. iaf för idag.. Ev blir det något mer bakverk.. fast inte lika nyttiga.. Funderar på plopp-muffins.. Lite kuckelimuck medicin till fortfarande soffliggande karl..

Bröden på jäsning nu är iaf "Ingers fullkornsbröd" som jag hittade i nån typ hemmets veckotidning eller allers eller nåt.. Ett superenkelt, jättegott (enligt min karl iaf) o hyfsat nyttigt bröd får jag nog säga.. Osötat.. förutom lite russin i.. Det tar lite tid att jäsa o i ugn men går fort att röra ihop..



Bifogar receptet iaf som jag kan utantill efter att ha bakat det två gånger.. hehe

3st formbröd

50g jäst
11 dl ljummet vatten (tar direkt i kranen o det funkar asbra)
ca 1 msk salt
2,5dl rågkross
2,5dl vetekross
2,5dl vetekli
2,5dl linfrön
1/2 pkt russin (125g) (eller utan eller annan frukt om man vill funkar ju oxå)
ca 17 dl vetemjöl

1. Lös jästen i vattnet. Blanda väl med resten av ingredienserna. Degen blir rätt lös..
2. Häll degen i bakpappersklädda formar. Låt jäsa övertäckta i ca 1 timme.
3. Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme.

Klart!




Kommentarer
Postat av: Angela

Gud va duktig du har varit =) Det ser sååååååå gött ut =P Får ta och äta några på fredag tror jag hihi.

Pöss

2010-09-07 @ 16:27:07
URL: http://angelasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0